torsdag, juli 27, 2006

...in denial

Top fem over ting, som er uforholdsmæssigt dyre:

5: Bottled Water
Særligt aktuelt nu, da vi som sagt de næste tre dage skal bo i familien Schulz/Kennemos ødegård, nu ikke blot øde, men også tør. Nabo Svend har så vidt vides ikke givet nogen nye, positive rapporter om brøndens tilstand. Tør brønd, bad i sø, skid i skov. Og køb vand til op til 19 kroner for 170 ml.

Okay, det kan også gøres billigere. Og netop ferskvand er en væske, jeg generelt mener, at man ikke skal være for flabet overfor - vi er på knæ og albuer, den dag, vi ikke længere kan pumpe grundvand op. Så fint nok at vi betaler lidt og bliver mindet om, at vi er priviligerede her i norden med vores fordelagtige aftaler med grundvandet. Men det retfærdiggør stadig ikke, at jeg skal smide 45 kroner på en restaurant, hvis jeg vil have en slurk af de forjættede dråber, de har valgt at importere fra New Zealand eller Langbortistan.

4: Imperial
Ja, det er en stor biograf. Ja, lærredet er stort. Ja, lydsystemet kan blæse din paryk af, rode med pacemakere og give dig ringen for ørene et par timer efter.

Men det er den samme film, som de viser 135 andre steder i Danmark. På samme tid. Og du kan komme til at sidde helt umanerligt ringe, netop fordi biografen er så - stor. Og sidst vi var der, talte Nikolais sidekammerat i mobiltelefon under filmen. Det er du ikke forskånet for, selvom du har betalt - 170 kroner!!!! - for din billet.

Det er i øvrigt over dobbelt pris af andre udemærkede biografer.

3: BH'er
Du tager godt 20 cm2 stof, et par hægter, to stykker elastikbånd, to metalbøjler, eventuelt lidt kradsende blonde og en plastikperle. Du får naturligvis mængderabat på indkøbet, da du køber ind til en hel forårskollektion. Så propper du det ind i en industrisymaskine og smækker et pirisskilt på, som siger 795 Dkr. Uden trusser.

That is undertøjsindustrien for you. Det er fuldkommen uforståeligt grisk, og så er 700 kroners-klassen endda ikke toppen af BH-bjerget. Jo flere pompon'er, klunker og balkoner man udstyrer en BH med, dvs. jo mere kvinden ligner en cirkuspony, jo dyrere.

1.200 kroner for lidt silketyl med stopper i og Aubade i ryggen? - "Det er lidt pebret, men det er jo hvad det koster, hvis man vil have kvalitet." Nej, det er hvad det koster hvis man vil have to års licens! Eller seks ørkenrotter med eget fordøjelsessystem og reproduktionsorganer!

Jeg har af samme årsag et alvorligt traume med undertøjsshopping. Jeg vover mig langsomt og forsigtigt ind i de blondebehængte afdelinger, mens jeg dukker mig for ekspedientens blik.

Jeg holder øje med andre kunder, der synes mere hjemmevante, og forsøger step by step at overtage deres handlemønstre: Føle på kvaliteter, bladre lidt i bøjlerne, udvælge enkelte stykker tiltalende lingeri og vende og dreje det foran mig, måske se mig selv som Arabiens drøm hjemme i soveværelset, forestille mig min elskedes sultne blik bleve hedere og hedere ved synet af mine ynder pakket så fristende ind i - og så fanger mit øje prisskiltet og min hjerne registerer det afsindige beløb, som tekstil passion åbenbart koster.

Jeg kyler skidtet fra mig med en hånlatter og vader højlydt fnysende ud af undertøjsland. So much for forfør din mand. Not at that cost.

Men frygten for, hvad dette traume betyder for min feminine tiltræksningskraft, kan godt ramme mig.

"Ville du gerne have, at jeg gik i noget mere sexet undertøj", spørger jeg bekymret Nikolai.

Han lægger avisen på dynen. "Hmm...ja, måske? For eksempel..de der små pink nogen, du har, som sidder lavt, dem kan jeg ret godt lide..."

Jeg er lykkelig. Det er et par bomuldstrusser til en 50'er, han taler om. That's my man.

"..og det skal jo alligevel af."
-That's my man!

2: Trivial Pursuit
Over 500 kroner må du slippe for halvandet kilo pap, 36 trekanter af hård plast og 1.000 spørgsmål, som du har lært mere eller mindre udenad efter 10 spil.

- Jeg forstår det ikke: Har de håndlavede japanere til at sidde og origami-folde alle æskerne manuelt? Er oste-konceptet designet af PH? Eller ligger der fine platintråde og dyre hologrammer gemt i spørgsmålskortene, så man ikke kan fremstille falsknerier?

Det sidste ville være en god service, men jeg ville nu også godt gå med til mindre, hvis det betød, at jeg slap med, say, 200 kroner, hvilket stadig ville kunne betale et par nye induktionslygter til min cykel, som både er en ny, avanceret og patenteret opfindelse, og kan redde mit liv.

1: Creme
Creme er tilsyneladende den vanskeligste substans, mennesket overhovet kan fremstille. Alkymister, der ler i ansigtet på at skabe guld, får grå hår af creme. Hvordan ellers forklare, at 100 ml. af selv det mest tarvelige Nivea-snask snildt runder et par hundrede? For ikke at tale om Creme de la Mer til 12.000 kroner dåsen. VAN-VID.

For at retfærdiggøre det sindssyge prisniveau, har man opfundet løgnen, at creme er kilden til evig ungdom, som, for at vende tilbage til alkymisterne, jo altid har været højt i kurs. Og taler volapyk - Anti-wrinkle Q10 my ass. Og så tilsætter man de dyrest tænkelige ingredienser for at sansynliggøre det hele lidt, såsom kaviar, pulveriserede orkidéer og diamantstøv. Jo sjældnere, jo bedre = dyrere. Og gerne noget udrydningstruet.

Hvor længe mon der går, før vi få asiatiske creme-tilstande her også, og Helena Rubinstein laboratoriet uhildet proklamerer, at de nu har rørt en ny mirakelcreme på sneleopard?

---------------------------------------------

MS Stubnitz hedder i øvrigt MV, og er bestemt ikke et orlovsskib men en fiskerbåd. En trawler. Det siger Tue, min meget kloge ven.

Go' weekend - Småland kalder. Uden netadgang. Og vand. Men med brætspil og kærlighed. Husk festen på Stubnitz lørdag.

-m

4 kommentarer:

  1. Orlovsskibe, er det sådan nogle skibe matroser og sømænd tager hen til, når de har orlov fra deres orlogsskib?

    SvarSlet
  2. Du er sød, bh'er skal af og tp er kun rigtigt svært når man spiller de første udgaver! men det der gør tp rigtigt dumt der er at der ofte komme nye udgaver som man jo skal have fordi man kan det gamle udenad. der er som magic kort og dyrt...
    du ER sød!

    SvarSlet
  3. Jeg siger det bare Kusine Ljukasjenko, hvis du bruger dine totalitære kræfter til at stoppe min comment og rette v'et til et g i din egen post, så får du med mig at bestille...

    Har du et noia menneske, der spammer din blog? For hvis det bare er computergenereret spam, så kan du jo bruge det der word verification og slipper vi for alle de ubehagelige tanker om manipulation, censur og det der er værre fra bloggens totalitære hersker. Ja jeg har i hvert fald tænkt mig at holde et vågent øje med hvad der egentligt foregår her på bloggen... og jeg er ikke bange for at involvere OSCE, familie eller ej. Så er det sagt.

    SvarSlet
  4. Præcis, et orlovsskib med musik og druk :D Og det viste sig jo at være en trawler, så jeg er helt uden for nummer ...

    SvarSlet