onsdag, juli 26, 2006

..hende, som var goth-lurer

Tid: 21.45 tirsdag aften.

Sted: MS Stubnitz, til koncert med canadiske Birthday Massacre.

Folk: Jens, Andrea, Jesper Heebøll, Derwalt, Koch, Nikolai og undertegnede.

Over os: Stjernehimmel og skibslanterner.

Under os: Tre dæk og electro-goth-bandet Column (Som jeg troede var the main act Birthday Massacre i 45 minutter, hvorfor jeg høfligt rockede igennem, indtil Nikolai spurgte, om vi ikke skulle gå op of få noget luft indtil Birthday Massacre gik på).

MS Stubnitz - orlovsskibet fra Rostock, som drager rundt i Europa sommer efter sommer og lægger sit marinerå, ombyggede indre til fest og koncerter, har i igen i år lagt til ved Københavns kaj. Nu ligger den og ser en del mindre ond ud end navnet antyder ved foden af Lnagebro. Det er ikke nogen nyhed for nogle som helst, der ved noget om noget, men jeg er så håbløst bagud, at dette var mit første besøg på båden.

Sidste år, da jeg var i New Zealand for at researche til mit speciale, fik jeg en SMS fra Heebøll, der lød ca. sådan her: "Kæmpe goth-techno fest på MS Stubnitz! Det er for vanvittigt - KOM!". Det var ikke hverdagskost for mig at få den slags invitationer, men jeg ændrede nu ikke billetten hjem af den årsag, skønt det skulle have været et højst mindeværdigt freakshow og helt igennem vildt.

Skibet er som skabt til alt hvad der bare dufter af noget urbant, apokalyptisk og utopisk trash-romantik - dvs. alt fra industrial goth til smartass-dj'ing. Og Copenhagen Jazzfestival, åbenbart også, selv det virker mindre oplagt. Men her har vi altså i mine øjne noget alvorligt metropol-agtigt, og paradoksalt nok til vands. Skrid til Hobro med dine linoleumsgulve, A-Huset - her er der jerndragere nok til at opretholde en filial af den tyske sværindustri i et par uger. Se www.stubnitz.com

Birthday Massacre var super fede, tak til Koch for dén. Men det var dog den blandede flok af goths, freaks, tungrockere, forsigtig-punks, folkeskolepiger og deres off-stage-show, der virkelig made maj najht:

Jeg står i baren på dækket med mine orange jetoner (Eneste gangbare mønt på dækket. Det er lidt som at være til liverollespil: Legetøjspenge og folk i mærkeligt og upraktisk tøj). Ved siden af mig er en lav pige med vat i barmen, højt hår og Lykke May-promille ved at fucke op med fem ølkrus.

"- Ja' ka' schlet ik' bære fem!" fniser hun.
"- Dæ' gør æk noet, for du ser sgu' søj u'", indskyder den hærdebrede kortklippede ungersvend fra hovedlandet, som står bag hende i køen, og som lige i dette sekund har mødt den mest eksotiske skabning, han nogensinde har set.
"- Syns' du virk'lig? - Det er fordi du ik' har schet mine bryster!" svarer hun, og svinger sig ind i ham med sine ølkrus.

Jeg forsøger at undvige, og kommer til at knalde albuen i ansigtet på min sidemand til den anden side. Jeg vender mig for at undskylde, og ser ned på den mindste og mest entusiatiske goth i verden.

"Det gør ikke noget!" siger han på syngende og overartikuleret fynsk, mens hans mund vokser til Kim Larsen-størrelse og på facinerende vis overtager hans ansigt i et manisk smil, der også når hans stirrende øjne med kulsort indramning.

Jeg bliver mundlam af den uventede kontakt med det ukendte, og drejer tilbage på plads med et hovede, der stivnede midt i mit bedste "Åh, beklager"-smil.

Men konversationen forsætter:
Lille goth: "-Undskyld. Kan du ikke købe noget øl til mig for de her?"
Mig til to jetoner: "-Jo da...jeg tror du kan få to små."
"Jeg skal bare have to store. Eller små. Det stærkeste de har. Jeg skal bare ha' noget øl. Hvad for noget øl har de?"
"De har den dér Rostock-øl...det håber jeg, at du kan lide."
"Jamen jeg drikker alt. Alt der er alkohol i. Jeg har lige drukket to kapsler fantasy."

Fantasy ..er narko, tænker Marie. Så det forklarer hvorfor hans pupiller har vundet kampen mod iris 6-0. Lille goth smiler stadig manisk og ser forventningsfuldt op på mig med med alle sine tænder, øjne og piercinger.

Skaldet tecno-narkoman: "Hey, sagde du fantasy?"
Lille goth: "Ja, jeg har lige drukket noget fantasy..det virker meget bedre end-"
"Har du noget?! Har du noget?"
"Nej, jeg har lige dukket-"
"Vde du hvem der har noget? Er der nogen der har noget? Kan du skaffe noget?"
"Nej, jeg kan ikke skaf-"
"Kan du skaffe sne? Kiks? Cola?"
"Nej, jeg kan ikke skaffe noget - jeg er fra Odense!"

- sagde den lille gother, og jeg døde af grin, og tænkte over hvad kiks mon er. Måske bare kiks? Med en cola til? Men det stopper ikke her.

Vi skifter tid igen:

Under dæk. Andrea, Jens og jeg står ved et rækværk med udsigt til det podie, der er gulvet foran scenen. Birthday Massacre (denen gang de rigtige) spiller. Højt. Sæt eventuelt et af deres numre på som soundtrack til denne passage.

Lille gother står nede foran sammen med sine to nye bedste venner, to anæmiske emo-punk drenge med hhv. gul hanekam og sort/rødt stithår. De vil ikke rigtig i kontakt med lille gother. Lille gother begynder at slamdance for at opnå kontakt med dem. De opnår alle tre kontakt med alle i en radius af fire meter omkring dem, inklusiv hærdebred jyde fra før. Og pige med patvat.

Pige med patvat er stadig stangstiv. Også vred. Hun griber fat i lille gother for at sætte en stopper for slamdance. Hun er et hovede højere end ham, plus hår. Hun skælder ud 10 sekunder. Så voldsnaver hun ham.

Lille gother er i himlen. Der snaves igennem, og væltes rundt. Andrea fortæller mig, at pigen med patvat moonede Jens ude på kajen da vi ankom.

Jyde og jydes ven er skuffede og vrede. Giber fat i lille gother, og leger gorillahanner. Pat-pige træder imellem. Gother stort manisk smil. Jyde bare stor.

Pige med patvat (som nu sidder helt oppe ved hendes skulderblade) slæber
af med lille gother. Til toilettet. Lille gothers to formerly best friends, de anæmiske emo-drenge, omfavner hinanden, bliver hængende i hinandens spinkle men markedere skuldre, og finder til begges overraskelse ud af, at de er til mænd. Der snaves på alle dæk.

Jeg går ned og danser med Nikolai til resten af koncerten, hvor en fyr i mini-læderskørt smiler indforstået til mig. Jeg er ikke sikker på hvad, vi er indforstået med, men headbanger lidt tilbage af ren høflighed. Og så ser jeg: Hans nervøse ven med triangulær kropsbygning og romernæse har en rød negligé på!

Min fist of fury spænder op til slagserie i én glidende bevægelse. Men jeg kan ikke gøre det. Han ser så selvudslettende ud, selv i sin ravnsorte page-paryk og knaldrøde læbestift, at jeg er bange for at ødelægge års forberedende arbejde mod denne hans drag-debut, hvis jeg slår ham på næsen.

Jeg lader nåde gå for ret og vrider mig i stedet op ad Nikolai, som spiller luftguitar til synthesizeren. Vi snaver også lige. Det er den bedste tirsdag, jeg kan mindes.

- De holder DAS BOOT Festival igen på lørdag, det var det total-fest freakshow som Heebøll og de andre var til sidste år. Hvis ikke I laver andet, og også hvis I gør, så tag derind og glo uhæmmet. Også hvis I normalt får udslæt af goths. Det kan ikke undgå at blive en oplevelse.

Jeg går desværre også glip i år, da vi skal til Sverige i en ødegaard hvor brønden er tørret ud og spille Dungeons And Dragons Cluedo.

Se om festivalen på: http://www.stubnitz.com/0/archive/details.php?id=5534 . Wear black.

2 kommentarer:

  1. Hvor er jeg egentlig glad for at jeg var blindet af kynisk foragt til at opleve meget af freakshowet.

    Og lige en memo til mig: Bliver jeg dragg skal jeg ikke opsnappe moden fra halmtorvet i 80'erne. (Som fyr i miniskørt tydeligt hvis havde :S )

    Tak for en god aften ;)

    Søren

    SvarSlet