mandag, september 25, 2006

...på skrift

På skrift igen, og hvor er det en saftig og berfiende følelse - som at drikke en hel rød sodavand i ét hug. Ja, det jeg mener er, at jeg igen har freelanceartikler ude i det offentlige rum, efter at have fundet tempoet på arbejde og taget hul på nogle nye kontakter med griner opgaver til følge.

Så dette er hvordan landet ligger:

Man kan lige nu gå ud på gader og stræder og finde det lækre kunstmagasin Wonderland i de lækre butikker og sådan nogle steder. Det er i lækre 12.000 eksemplarer, så der skulle nok også være ét til dig - lækre. Bag det nok så sprælske cover, som med fordel kan betragtes med den klassiske rød-grønne 3D-brille, gemmer der sig en lang og tung artikel om "state of the art", forstået på alle måder, lige nu i Danmark. By moi.

Det er, hvis ikke den artikel, jeg altid har drømt om at skrive - så en af dem, og højt på listen - og det har været et vanvittigt sjovt arbejde at få de dygtige og kloge folk, som er med, til at udtale sig og derpå flette det hele sammen til noget, der var en vis grad af rød tråd i.
Den hedder "?Intet nyt fra fronten?" - læs den, hvis I synes at "Smagsdommerne" er for overfladisk og vattet. Eller kan lide, når kunstfolk skælder ud.

Kig lidt her: www.wonderland-mag.dk

I det lidt mere tilgængelige område er der de her to artikler på www.oestrogen.dk, som har været så venlige at lade mig dække den såkaldte Alice-pris på Copenhagen International Film Festival, som kører lige nu. Det er jo, i parantes bemærket, den begivenhed, der har taget al den tid i min kære Nikolais liv, som jeg ikke har kunnet lægge beslag på, i det sidste halve år. Tjek hans blog www.fejerforfolk.blogspot.com for hans yderst velinformerede og kvalificerede guide til hvilke europæiske film, I skal se i denne uge på fetsivalen - chancen kommer aldrig igen!

Nikolai arbejder som en lille hårløs laboratoriemus nu mens det hele kører, og det samme gør hans søde veninde og kollega Nanna, som i artiklen herunder fortæller, hvad Alice-prisen er:

http://www.oestrogen.dk/show_page.asp?pageid=17560
http://www.oestrogen.dk/show_page.asp?PageID=17558

Der vil dukke mere op i slutningen af ugen, såsom en reportage fra Prisuddelinsggallaen, hvor jeg skal sniges ind koste hvad det vil. Det er jeg ikke så bekymret for, for jeg har gode kræfter på sagen. Det værste er, at mit pressekort, som jeg er så stolt af, er højrødt. For skønt det matcher OK med min hårfarve, som pt. ligger et sted mellem Famke Janssens mørkerøde mutantmanke i "X-Men 3" og en østeuropæisk ambassadørfrue, så synes jeg bare ikke det spiller særligt godt med min gammelrosa Marilyn-wannabee-silkesag, som er det ENESTE, jeg har i skabet, som er galla-egnet.

Det tænker jeg så lidt over nu. Og i mellemtiden er Darfur nok gået under. Hvor er vores kultur og verden dog mangfoldig. Eller skulle man hellere sige skizofren?

Anyways, vi lever med det - hvad er alternativet? Så støt underskriftindsamlingen for Darfur på Amnestys side www.anesty.dk, og læs så også lige min lille østrogene artikel om vores lokale filmiske eventyrland, når i alligevel har browseren fremme. Du ka' ta' det. Og det er en god dag.

1 kommentar:

  1. Hej søde marie!

    Så godt som du skriver, så skal jeg nok tage mig af Darfur så du kan få skrivefred...

    ps. det hedder vist nok www.amnesty.dk, så vidt jeg husker...

    Stort kram fra Oslo

    SvarSlet