mandag, september 18, 2006

...på Darfur igen, denne gang med egen hjerne slået til.

Ja, jeg læste lige denne nyhed på tv2 Gossip, en uendelig kilde til viden om en verden uden indhold, men med uforståeligt stor betydning. Og for en gang skyld noget, der fik mig lidt op af stolen og tænke nogte andet end:"...HVORFOR skal jeg og hele verdens internetbrugere vide, at Charlie Sheen ikke må nærme sig sine børn med øjenbrynsmonsteret Denise Richards, og HVORFOR skal jeg orienteres om, at Paris kun har givet tre blowjobs i sit liv, og HVORFOR skal jeg vide, at Frederik Fetterlein har været i kanen med sin frisør, og HVORFOR skal jeg ...uhhh, billeder af Lindsay Lohan uden trusser på til filmfestival i Venedig, clikkety click!"

Denne gang handlede det om Darfur og George Clooney. George Clooney skældte FN ud for ikke at handle i Darfur. Det ses her Ikke Darfur, men Clooney og FNs talerstol):

http://gossip.tv2.dk/article.php/id-4888394.html

Det Clooney siger, er at FN bør blæse på sudansk suverænitet, og sætte FN-tropper ind trods Sudans afvisning af forslaget. For ellers går det galt (Det er det allerede gået).

Jeg mener: Hvis der overhovedet skal være nogen som helst logik i den offensivt opryddende udenrigspolitik, den vestlige verden har præket over Irak og Afganistan, så nytter det ikke nooget, at man kun vil indføre demokrati og menneskerettigheder i de lande, som enten huser nogle, der ville slå Bush' far i hjel, eller nogle, som måske står bag 9-11.

Så må der kunne sættes ind når overgreb på menneskerettigeheder og behovet for beskyttelse af civilbefolkningen er så tydelige som i Darfur, og som de var i Libanon i den allerede glemte minikrig med mega-potentiale for en måneds tid siden.

Det er decideret pinligt, at USA's interesser er så styrende for alle, selv overstatslige organer. Hvis USA siger 'go', er der krig, og så må alle løfte og bære. Hvis ikke, så er beslutningsprocessen pludselig vag og så selv-protektionistisk.

Det er ikke godt nok, og vores latterlige regerings udenrigspolitiske linje ("Juhuuu - Danmark er venner med USA pga. vores Jenser i Irak og Afganistan, og Anders' cykelture og letforståelige formuleringer, så dermed har vi alibi for at gøre rigeligt, og vi kan lade alle andre forbindelser stå til - vi er på det stærkeste hold") gør det ikke bedre. Æv.

Æv æv og tre gange æv. Hvor er det ufedt, når man kun er på det stærkeste hold - ikke på det bedste.

1 kommentar:

  1. Hej søde Marie,

    Hvor skønt med en post om Darfur!

    Tilgengæld så har jeg skrevet en lang post på min hjemmeside, som er en lang tankestrøm om livets små og store valg. Som ville være lige noget for din blog. Om ikke andet så fordi det er en vældig lang post. Måske vi i dag har byttet blog-indhold?

    Ok, nu skal jeg virkelig sove...

    Ciao

    SvarSlet