fredag, august 25, 2006

...newborn fangirl



Vidste I, at vi i Danmark har en tegneserie med en goth-pige, fordelt på åben gade hver dag? Og at den er....sjov?

Det har vi. "Nemi", hedder stiben, og den er tegnet af den norske gother/slash/tegner Lise Myhre. Som er ...sjov.

Jeg er faldet over den i MetroXpress, der trykker den som eneste danske medie, fra tid til anden i toget på vej til og fra Hellerup Station og arbejdet. Det er faktisk Norges mest spopulære tegneserie næst efter én, der hedder 'Pondus', og som jeg ikke er interesseret i. Den har sikkert ingen gothere.

Jeg kunne faktisk ikke tro mine egne sanser de første par gange jeg læste "Nemi" - for alt ved serien, fortalte mig, at hovedpersonen var en goth-pige: Sort hår, hvid hud, metalmusik, rodet lejlighed, forkærlighed for Tolkien og drager, og en kynisk og dog romantisk indstilling til tilværelsen.
Men en tegnesreie i MetroXpress om en goth-pige? Umuligt, sagde min hjerne, og blev ved at afvise det, ligesom jeg afviste, at noget så søgt kunne være....sjovt.

Men det er en goth-pige. Og den er...sjov. Virkelig god, tør, selvironisk humor, god fortælling og meget anderledes end hvad man ellers møder. Kommer på sin egen måde op på siden af min anden yndlingsstribe for tiden, "Rocky", som også havde min dybeste mistro til at begynde med, også fik mig overtalt, og som gudhjælpemig også er norsk (hvad sker der? Norsk humor ruler junglen? What!?).

Se selv, hvorfor jeg kan lide Nemi:









Se mere Nemi i engelsk oversættelse på www.metro.co.uk/galleries/cartoon.html

4 kommentarer:

  1. Vældig sjovt (Det betyder meget på Norsk) at du lige har lave dette post. Jeg sad hos en veninde i går, som viste mig et helt album med Nemi.

    Det er nemlig ret god underholdning!

    SvarSlet
  2. Elsker Nemi.
    Er vist selv rimelig nørdet, når undertegnede forstår vitsen med "entekvinden".
    Den burde helt sikkert være uforståelig for en seriøs litteratur-studerende.
    Her på universitetet kunne fantasy bare ikke være mere yt. Suk.

    SvarSlet
  3. Kære Rachel,

    Gæt hvem der er bachelor i Litteraturvidenskab - og også forstår den med entekvinden (sjovt nok, eftersom hun satte den i sin blog...) ;)

    Du er ikke alene.

    Men det føler man klart at man er som fantasy-fan på uni :) - og det er heller ikke lige sagen i læseplanerne, hvilket jeg egentlig godt kan forstå. Det kan vi ta' en snak om en anden gang, hvorfor det mon er.

    Men: Det ER faktisk lykkedes mig at snige en opgave om Tolkien ind på universitetets liste over beståede eksamner- dog på Moderne Kultur-overbygningen. Så hvis man kringler den rigtigt...

    kh marie

    SvarSlet
  4. Rocky er svensk....

    SvarSlet